Efter ekstraordinær generalforsamling: Vladimir Andersen er tilbage i Royal

Tekst: Daniel Tyge Thybøl

Foto: Privat

Vladimir Andersen kan igen træne med i sin barndomsklub Royal, efter han i går blev genoptaget som medlem på en ekstraordinær generalforsamling.

Den tidligere danmarksmester Vladimir Andersen er på ny blevet medlem i barndomsklubben Royal. Det er en realitet, efter der i går blev afholdt en ekstraordinær generalforsamling i Vejleklubben, hvor der kun var ét punkt på dagsordenen: Skulle Vladimir Andersen genoptages som medlem?

Den nu 31-årige, karantæneramte profil blev i 2016 ekskluderet fra sin lokale klub, efter vejlenseren i september samme år blev tildelt et års karantæne fra Dansk Dart Unions turneringer som konsekvens af en række disciplinærsager.

Efter at have overstået sin karantæne blev den tidligere landsholdsspiller så optaget i Padborg Dartklub i oktober 2017. Medlemskabet varede dog kun kortvarigt, eftersom han i 2018 skiftede til Lido Dartklub i Horsens, hvor han imidlertid blev smidt ud efter blot at have spillet én holdkamp på klubbens førstehold.

Herefter skiftede Vladimir Andersen til Kolding Dartklub, inden han i november sidste år på ny blev tildelt en karantæne af Dansk Dart Union, således at hovedpersonen først kan vende tilbage til dansk dart i november 2021.

Stort flertal for genoptagelse

Karantænen fra Dansk Dart Unions turneringer betyder dog ikke, at Vladimir Andersen er nægtet medlemskab i en dansk dartklub.

På gårsdagens generalforsamling var der i den forbindelse et stort flertal for, at den kontroversielle topspiller skulle genoptages som medlem i 2. divisionsklubben. Dartnyheder.dk erfarer således, at afstemningen endte med resultatet 27-6 i Vladimirs favør.

Til trods for genoptagelsen, så ændrer det dog ikke på, at Vladimir Andersen altså først kan repræsentere Royal ved de danske stævner og turneringer efter november 2021.

Formand udtrykker glæder, men løfter samtidig pegefingeren

Royal Dartklubs formand, Ole Brink Andersen, udtaler efter gårsdagens generalforsamling, at han er glad for at have Vladimir Andersen tilbage i klubben. Han understreger dog også, at det ikke er uden betænkeligheder, at klubbens gamle stjerne nu er tilbage i folden.

– Jeg er selvfølgelig glad for, at Vladimir er tilbage. Jeg har jo kendt ham, siden han bare var en ung knægt, der fik debut i 1. division som 13-årig.

– Det er jo den klub, han aller helst vil spille i, og vi ser ham da også gerne i klubben, for han er i bund og grund en rigtig god og rar person.

– Når det er sagt, så understreger jeg også, at jeg naturligvis har haft en snak med Vladimir om, at hans snor vil være kortere end for klubbens øvrige medlemmer. For ja, han har lavet noget lort gennem tiden, og det kan vi ikke ignorere. Så nu må vi se, hvad det ender med. Men som udgangspunkt er jeg glad for, at have ham tilbage, og tror også på, at han har lært af sin fortid, lyder det fra Ole Brink Andersen.

“Det er jo den klub, jeg helst vil spille for”

Dartnyheder.dk har også været i kontakt med hovedpersonen selv, og Vladimir Andersen fortæller ved den lejlighed, at han er glad for at være tilbage i sin barndomsklub, og at han vil gøre, hvad han kan, for ikke at havne i samme situation som for fire år siden, hvor han som nævnt blev ekskluderet af klubben.

– Jeg er selvfølgelig rigtig glad for at være tilbage. Royal er jo den klub, jeg helst vil spille for, og nogen af mine bedste venner spiller jo også i klubben, så selvfølgelig er jeg glad for at være tilbage.

– Jeg har jo stadigvæk over et års karantæne tilbage, så jeg kan selvfølgelig ikke spille for klubben endnu. Men jeg kan til gengæld hjælpe klubben ved at tage tavler ved kampe og sådan nogle ting, lyder det.

Anerkender den korte snor

Som det også blev understreget af Ole Brink Andersen, så skal Vladimir, der blandt venner er kendt som “Valle”, dog ikke regne med, at det nye medlemskab skal anses som en badebillet. En præmis som han da også er indforstået med.

– Det er fair nok. Jeg kan jo ikke bebrejde dem. Vi bliver bare nødt til at se tiden an, og se hvordan det går.

– Jeg ærgrer mig jo hver gang, jeg har fået en karantæne, og jeg vil da også gøre det bedste jeg kan, for ikke at få en ny.

Jeg føler dog også, at der til tider har været kørt en heksejagt mod mig – det har der sgu. Men jeg anerkender også, at jeg somme tider er gået over stregen, og det vil jeg selvfølgelig forsøge at undgå, lyder det.

Har fortsat personlige ambitioner

Selvom der altså fortsat er over et år tilbage af den nuværende karantæne, så frygter Vladimir Andersen ikke, at han vil være helt rusten, når han en dag vender tilbage.

– Det er selvfølgelig svært at sætte sig op, når der ikke er noget at spille efter. Men jeg spiller skam stadig, og det vil jeg altid gøre, lige meget hvor mange karantæner jeg får.

– Hvad det så bliver til, når karantænen er overstået, det må vi jo vente at se. Der er fortsat lang tid til, men jeg vender selvfølgelig tilbage for at vinde, afslutter Vladimir Andersen.